top of page
vrouw met duurzame papieren tas

KOPEN KOPEN KOPEN...

De meeste mensen kennen het wel, het gevoel wat je krijgt als je een heel mooi kledingstuk ziet in een winkel of op een website. 

De kleuren zijn prachtig, de stof zo lekker zacht en de vorm is geweldig. Het lijkt misschien wel een beetje op iets wat je al hebt hangen in je kast, maar dit is toch nét weer anders.  Voor die glimmende knoopjes zou je normaal niet echt gaan, maar hey, is dat nou juist niet een keer leuk? Verder is het namelijk helemaal jouw ding!

Kopen dus, want om de prijs hoef je het ook niet te laten en je hebt het verdiend, toch?

Je hangt het thuis in de kast en bent er helemaal blij mee. 

​

Dat denk je ook nog als je de volgende dag je kast opent maar na twee weken heb je hem nog niet gedragen. Je hebt er eigenlijk geen passende schoenen bij en die glimmende knoopjes zijn misschien toch niet echt iets wat bij je past, maar ach, je gaat het heus nog wel dragen.

Dat gebeurd uiteindelijk dus niet en na een jaar hangt het nog steeds ongedragen op de hanger. In de tussentijd ben je alweer gevallen voor allemaal andere kledingstukken die je hetzelfde gevoel gaven op het moment dat je ze voor het eerst zag.

​

Bij het kopen van iets nieuws denken veel mensen met hun hart inplaats van met hun hoofd.

​

Je wordt letterlijk verliefd op een item en ervaart een (kortdurend) geluksgevoel bij aankoop door het vrijkomen van endorfine in je hersenen, waardoor kopen ook echt verslavend kan werken.  

Veel kleding wordt echter aangeschaft op basis van een fantasiebeeld wat mensen van zichzelf hebben of iets wat in de toekomst volgens die fantasie nog moet plaatsvinden.*

Die matching schoenen die nog ontbreken om een kledingstuk daadwerkelijk te gaan dragen maar die niet gekocht worden bijvoorbeeld. De broek die eigenlijk wat te strak zit bij aankoop maar wat je straks wel gaat dragen als je die paar kilo kwijt bent. De mooie jurk die je koopt voor een toekomstige bijzondere gelegenheid die niet plaats vindt.

Of het jasje wat je zo prachtig staat maar wat in de kast blijft hangen omdat het niet bij je huidige leven past waarbij je voornamelijk thuis werkt en toch voor weer iedere ochtend voor die makkelijke en lekker zittende trui kiest.


Alsof de bovenstaande redenen niet genoeg zijn om bij het kopen van kleding de juiste keuze te maken, doet de kledingindustrie en hun marketing en er nog een schepje voor je bovenop.

​

Het doel van Fast Fashion is het verleiden van kopers door zo veel mogelijk collecties per jaar te lanceren. 

​

Heb je net een leuke top gekocht, komen de nieuwsbrieven vol inspiratie je mailbox alweer binnen. 


Ook kledingwinkels kunnen erg goed zijn hun potentiële kopers het gevoel te geven dat ze een bepaald (en liefst meer dan één natuurlijk) item 'moeten' hebben.

​

Met catchy zinnen als 'Overal gespot, dé jurk die in in je garderobe moét hebben deze zomer', 'Hurry, deze Instagram bestsellers zijn bijna uitverkocht!' en 'De it-tinten die iedereen momenteel draagt', word je verleidelijk uitgedaagd de bijbehorende webshops te bezoeken en je virtuele mandje te vullen met al deze kledingstukken waar je, wil je er nog een beetje bijhoren, volgens hen niet zonder kan. 

Ook 'Gun jezelf iets nieuws, je verdiend het' is een veel gebruikte zin, die vooral bijzonder goed werkt wanneer je een wat mindere dag hebt.

En voor je het weet hangt er weer iets in je kast. 


Klinkt het bovenstaande bekend? 


Met de volgende tips maak je meer bewuste keuzes en doe je minder snel miskopen;

​​

  • Kleding op een model of paspop kan er heel mooi uitzien en inspirerend werken. Het kan echter ook een valkuil zijn. Je ziet vaak een zorgvuldig gestylde look, valt hiervoor en koopt een onderdeel hiervan, of zelfs de hele set.  Maar past dit ook bij jou en de overige kledingstukken uit jouw garderobe? Die blouse kan er nog zo mooi uitzien op het model, als thuis blijkt dat hij net niet matcht met de broeken of rokken die je bezit, is de kans groot dat hij niet gedragen gaat worden. Vraag jezelf dus af of je het kledingstuk kan combineren en of het veelzijdig is in gebruik. 

​

  • Maak een lijstje met producten die ontbreken in je kast, een echte aanvulling zouden zijn op je garderobe of aan vervanging toe zijn. Er zijn heel veel mooie kledingstukken te koop, maar zoals ik hierboven al schreef, als ze niet passen bij jou en de overige kleding die je bezit, blijven ze vaak als miskoop in je kast hangen.  Focus je tijdens het winkelen, of dit nu in een winkel is of online, op de dingen die op je lijstje staan en laat je niet verleiden tot eventuele andere leuke dingen die je tegen komt. Zo voorkom je dat je thuis komt met iets wat niet gedragen gaat worden of waar je bijvoorbeeld al drie verschillende versies van in je kast hebt hangen.

​

  • Houdt bij het maken van je lijstje niet rekening met het kledingstuk wat je nodig hebt, maar ook met de kleur, vorm en het materiaal. Is blauw je favoriete kleur? Grote kans dat je al redelijk wat kleding in die kleur hebt. En mis je een trui of vest voor koelere dagen in de lente en zomeravonden? Katoen draagt vaak prettiger in deze seizoenen dan een dikkere wollen variant.

​

  • Twijfel je over de aanschaf van een bepaald item? Vaak zit hier een goed reden achter. Misschien heb je bijvoorbeeld een witte blouse op je verlanglijstje staan omdat deze je garderobe goed zou aanvullen, maar witte blouses heb je in vele soorten en tinten. Heb je het gevoel dat iets het nét niet helemaal is, volg dan je gevoel en laat je niet verleiden om iets toch te kopen. Misschien staat off-white je bijvoorbeeld mooier dan spierwit, of past een getailleerde blouse je mooier dan een wijdvallende variant. Lekker in de winkel laten hangen als je twijfel hebt. 

​

  • Shop je online, zet de item waar je voor gevallen bent dan in een favorieten lijst of in een winkelmandje (een favorietenlijst heeft vaak de voorkeur omdat winkelmandjes bij veel webshops na een tijdje leeg gemaakt worden en je dan alles kwijt bent). Slaap er een nachtje over en bekijk je favorietenlijst nog een keer. Ben je nog steeds zo enthousiast? Ook webshops zijn zich bewust van het feit dat het enthousiasme over een item na een tijdje wat wegebt. Laat je tijdens je overdenk periode dan ook niet verleiden of verwarren door mails van de desbetreffende shop. Met als titel " Je hebt nog wat in je mandje zitten", het bijna stalkende " We weten dat je langs bent geweest"  of "De items in je mandje zijn bijna uitverkocht, dus weer er snel bij!". Allemaal marketing strategiën om jou over te halen toch zo snel mogelijk op die bestel knop te drukken..

​

  • Hoe verleidelijk ook, ga niet shoppen wanneer je niet lekker in je vel zit. Je bent dan sneller geneigd impulsaankopen te doen omdat je je na 'therapeutisch shoppen' even beter voelt, met de nadruk op 'even'. Probeer iets anders te doen waar je goede zin van krijgt, zoals  bijvoorbeeld wandelen, sporten, thee drinken met een vriend of vriendin, of ga lekker in bad liggen met een goed boek. 

​

  • Vind je het gezellig om samen met iemand anders kleding te kopen? Probeer dan met iemand te gaan die - wanneer jij dit wenst natuurlijk - eerlijk is over hoe een kledingstuk je staat, maar niet zijn of haar mening over het kledingstuk zelf aan je opdringt. Jij bent uiteindelijk degene die het gaat dragen en die zich er prettig in moet voelen. 

​

  • Het kan heel prettig zijn wanneer iemand die in een winkel werkt je kan voorzien van goed, objectief advies. Dit is natuurlijk ook de taak van een goede verkoper. Maar let wel op, een andere taak van een goede verkoper is natuurlijk...verkopen. Het liefst zoveel mogelijk. Houdt hier rekening mee, zeker waneer je gevoelig bent voor verkooptrucjes. Voor je het weet loop je met veel meer de winkel uit dan het gene waar je naar op zoek was en hangt het straks met het label er nog aan achter in je kast. 

​

​

Kopen: Over
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
bottom of page